Eurasian History Course ユーラシア史学コース

ユーラシア史学コースとは?

ユーラシア史学とは

「ユーラシア史学」という言葉に戸惑いを覚えた方も多いのではないでしょうか。従来の歴史学は、日本史学・東洋史学・西洋史学の三領域に区分されてきました。これは皆さんにも馴染み深いものでしょう。しかし私たちはあえてそうした伝統的区分を採らず、ユーラシア史学という耳慣れない独自のコースを設計しました。
それはこの三区分論が、三つの地域の閉鎖性をどこかで前提としているからです。いいかえればこの区分は、三地域が明確な境界線によって分断され、その閉ざされた空間の中でそれぞれ独自の文明を築いてきたという錯覚を生みかねません。しかし実際はそうではなく、人類ははるか昔から文明をまたぐ広域的な交渉を連綿と続けてきたのです。
そうしたダイナミックな歴史の側面を切り捨てないためにも、私たちはユーラシア大陸で勃興したさまざまな文明と、そこから地球規模で拡散した諸文明(新大陸や豪州も含む)をも包摂した枠組みを設定することにしました。それゆえユーラシア史学という言葉には単にユーラシア大陸の歴史だけでなく、それをはるかに凌駕するスケールの「人類史」という意味が込められているのです。

授業科目の一例
  • アッカド語初級
  • 古代西アジア史演習
  • 満洲語文語基礎
  • 中国史演習
  • ヨーロッパ史概説
  • ヨーロッパ・アメリカ史基礎文献講読
授業紹介
アッカド語初級はどんな授業?
今を遡ること約5500年前、現在のイラク南部に相当する南メソポタミアの古代都市ウルクにおいて、人類最古の文字である楔形文字の原型が発明されました。その後、楔形文字はメソポタミアを中心とする西アジア世界に広まり、紀元後1世紀ごろに放棄されるまで文明の基礎になりました。本授業では、この楔形文字の初歩、そして、楔形文字で記された諸言語の一つであるアッカド語の初級文法について学びます。
先輩たちの卒業論文
  • 古代メソポタミアの知の伝統における『ハンムラビ法典』の伝承
  • 古代メソポタミアにおける供犠占いの準備と遂行
  • 清朝支配初期の新疆南路における回兵の動員 -乾隆30年のウシュ反乱を対象として-
  • 戦後内戦期、東北の土地改革における中共地方指導層の役割
  • アンシアン・レジーム期フランスにおける王権と家族 -封印令状から
  • アメリカにおける「ホロコースト認識」の変遷 -ホロコースト教育に注目して

所属教員紹介

教員名 職階 メッセージ
山田 重郎 山田 重郎Shigeo Yamada 教授 粘土板に書かれ50万点も発見されている楔形文字文書を史料に古代メソポタミアの都市文明を研究しています。
柴田 大輔 柴田 大輔Daisuke Shibata 教授 古代メソポタミアの政治・社会・文化について研究しています。
村上 宏昭 村上 宏昭Hiroaki Murakami 准教授 20世紀のドイツの歴史を研究しています。歴史を振り返ると、いま私たちが当たり前だと思っている多くの事柄が、実はつい最近まで存在しなかったことがよく分かります。歴史を研究する最大の魅力です。
上田 裕之 上田 裕之Hiroyuki Ueda 助教 中国近世の経済・財政について研究しています。既存の枠組みに縛られず、自分自身の眼差しで過去と現在の世界を読み解いていくーーそんな挑戦に参加してくれる学生を待っています。
岩田 啓介 岩田 啓介Keisuke Iwata 助教 清朝と中央ユーラシアの関係を、多言語の史料を用いて研究しています。中国史の一部としてではなく、満洲やチベット・モンゴルの歴史に正面から向き合ってみませんか。
コースの声

卒業生岩波 彩乃

ユーラシア史学コースはその名の通り、ユーラシア大陸における多様な歴史について主に文字史料からアプローチし、研究するコースです。その中に「古代西アジア史」・「中国史」・「ヨーロッパ・アメリカ史」の三つのサブコースがあり、自身の興味関心に沿って各サブコースに所属します。
私は古代西アジア史サブコースに所属し、楔形文字文書の読解をもとに古代メソポタミアの歴史について研究しました。三年次には、専門分野におけるトップレベルの研究を間近で学びたいと思い、ドイツのベルリン自由大学へ留学しました。残念ながら新型コロナウイルスの流行により途中帰国となってしまいましたが、たくさんの貴重な経験を得ることができました。筑波大学は交換留学制度も整っているため、やりたいことをとことん追求できる環境だと思います。
大学のカリキュラムでは、初めに「概説」や「アッカド語初級」などの授業によって専門の基礎的知識を学びます。そして「文献学」にて史料・文献の読解力を養い、さらに「演習」(いわゆるゼミ)において先行研究の理解やその内容を議論することで、各自の研究課題を深めていきます。
大学における歴史学は、自分自身で一次史料を読解し、批判・考察し、既存の「歴史」を自らの手で再構築することがメインであり、それこそが最大の魅力ではないかと私は考えます。そして史料読解の精度の高さが、自身の研究の鍵とも言えるはずです。したがって、自身の専門とする一次史料・文献の言語の学習が、非常に重要になる分野だと思います。もちろん、関連する専門知識の習得も忘れてはなりません。そのような地道な努力を積み重ね、自分なりの解釈を伴った歴史像を実直に築き上げることは、とても挑戦しがいのある取り組みでしょう。ぜひユーラシア史学コースへ!

史学主専攻へ戻る

About the Eurasian History Course?

Perhaps many would be perplexed by the term “Eurasian History”. History taught in Japan is conventionally divided into three categories: Japanese History, Eastern History, and Western History. These would be familiar to any Japanese student. However, we decided not to adopt this conventional categorization and instead designed a unique and novel course called Eurasian History.
The reason for this is because breaking history into three categories is based on the premise that these areas were somehow cut off from each other. In other words, this division creates the illusion that these three regions are separated by a clear boundary and have built their own civilizations within that closed space. But this is not actually the case; mankind has engaged in trade and diplomacy across civilizations since antiquity.
We created a framework that includes various civilizations that emerged on the Eurasian continent and spread globally (including to the New World and Australia) so as not to omit this dynamic aspect of history. For this reason, the term Eurasian History is not only about history of the Eurasian continent, but also about human history on a far bigger scale.

Example of Subjects
  • Elementary Akkadian
  • Ancient Western History Seminar
  • Basics of the Manchu Language
  • Chinese History Seminar
  • Introduction to European History/li>
  • Basic Literature Review of European and American History
Course Introduction
What kind of class is Introduction to European History?
In Introduction to European history, students will learn about the history of Europe from the Middle Ages to the present day from a social and cultural perspective. Our aim in this is for students to acquire basic concepts and methodologies needed for historical research at the university. We also want students in this class to break away from the idea of history as a subject of rote memorization and instead train their thinking ability to be able to question the things they take for granted in everyday life.
Senior Graduation Thesis
  • A Collection of Rubbings From Royal Babylonian Monument Inscriptions From the Assyrian Royal Library in Nineveh in 7th Century BC and Their Political and Cultural Background
  • Family Spirits in the Mesopotamian Funeral Texts From the 1st Millennium BC
  • Changes in the Theory of ‘Wokou Pirates’ During the Ming Dynasty Under Emperor Jiajing—A Focus on References to Wang Zhi
  • Mobilization of The Mujahideen on the Southern Xinjiang Road in the Early Qing Dynasty: The Ush Rebellion of 1765
  • The Development and Establishment of Law for the Prevention of Hereditarily Diseased Offspring in Nazi Germany: A Focus on Genetic Health Court
  • Wartime Public Relations in the US During World War I: A Focus on the Four Minutemen Project

Faculty Members

教員名 職階 メッセージ
山田 重郎 山田 重郎Shigeo Yamada 教授 粘土板に書かれ50万点も発見されている楔形文字文書を史料に古代メソポタミアの都市文明を研究しています。
柴田 大輔 柴田 大輔Daisuke Shibata 教授 古代メソポタミアの政治・社会・文化について研究しています。
村上 宏昭 村上 宏昭Hiroaki Murakami 准教授 20世紀のドイツの歴史を研究しています。歴史を振り返ると、いま私たちが当たり前だと思っている多くの事柄が、実はつい最近まで存在しなかったことがよく分かります。歴史を研究する最大の魅力です。
上田 裕之 上田 裕之Hiroyuki Ueda 助教 中国近世の経済・財政について研究しています。既存の枠組みに縛られず、自分自身の眼差しで過去と現在の世界を読み解いていくーーそんな挑戦に参加してくれる学生を待っています。
岩田 啓介 岩田 啓介Keisuke Iwata 助教 清朝と中央ユーラシアの関係を、多言語の史料を用いて研究しています。中国史の一部としてではなく、満洲やチベット・モンゴルの歴史に正面から向き合ってみませんか。
Student Voices

GraduateMasashi Handa

Let’s consider what it means to study foreign history. An exploration of the past to better understand the present of a given region; analysis of past as a case study to compare to the problems we face today; or to requestion what makes “Japan” by analyzing the history of the regions that are/were directly related to Japan. These questions will follow you around constantly as you study foreign history. And these are the things that will grow more profound as you face history.
To train students to address such questions, the Eurasian History Course has classes on Philology to help acquire the knowledge and skills to read historical documents and research literature as well as Seminars to discuss the content of prior research. The curriculum also incorporates classes in linguistics or comparing cultures to help students learn about relevant disciplines. The practice of expanding awareness of issues and constructing history faithfully through enormous amounts of historical documents and prior literature as well as through knowledge in adjacent fields is the real pleasure of historical research, and of this course. I look forward to your attempt at learning history.

Back to History Major