Eurasian History Course ユーラシア史学コース

ユーラシア史学コースとは?

「ユーラシア史学」という言葉に戸惑いを覚えた方も多いのではないでしょうか。従来の歴史学は、日本史学・東洋史学・西洋史学の三領域に区分されてきました。これは皆さんにも馴染み深いものでしょう。しかし私たちはあえてそうした伝統的区分を採らず、ユーラシア史学という耳慣れない独自のコースを設計しました。
それはこの三区分論が、三つの地域の閉鎖性をどこかで前提としているからです。いいかえればこの区分は、三地域が明確な境界線によって分断され、その閉ざされた空間の中でそれぞれ独自の文明を築いてきたという錯覚を生みかねません。しかし実際はそうではなく、人類ははるか昔から文明をまたぐ広域的な交渉を連綿と続けてきたのです。
そうしたダイナミックな歴史の側面を切り捨てないためにも、私たちはユーラシア大陸で勃興したさまざまな文明と、そこから地球規模で拡散した諸文明(新大陸や豪州も含む)をも包摂した枠組みを設定することにしました。それゆえユーラシア史学という言葉には単にユーラシア大陸の歴史だけでなく、それをはるかに凌駕するスケールの「人類史」という意味が込められているのです。

授業科目の一例
  • アッカド語初級
  • 古代西アジア史演習
  • 満洲語文語基礎
  • 中国史演習
  • ヨーロッパ史概説
  • ヨーロッパ・アメリカ史基礎文献講読
授業紹介
中国史概説はどんな授業?
四千年とも五千年ともいわれる中国の歴史ですが、それは「中国」という決まった枠組みのなかで王朝交替が繰り返されるという単調な物語ではなく、ユーラシア大陸東方を舞台として、さまざまな民族が互いに影響を与えあい、姿を変えながら、数千年の時間をかけて「中国なるもの」を形づくっていったという、非常にダイナミックな歴史です。本講義では、その歴史的展開を古代から近代にかけて見渡します。
先輩たちの卒業論文
  • 紀元前7世紀ニネヴェ市アッシリア王室図書館におけるバビロニア王碑文写本収集とその政治・文化的背景
  • 紀元前1千年紀メソポタミアの死霊調伏技法書における家族の霊
  • 清朝支配初期の新疆南路における回兵の動員-乾隆30年のウシュ反乱を対象として-
  • 戦後内戦期、東北の土地改革における中共地方指導層の役割
  • アンシアン・レジーム期フランスにおける王権と家族―封印令状から
  • アメリカにおける「ホロコースト認識」の変遷―ホロコースト教育に注目して

所属教員紹介

教員名 職階 メッセージ
山田 重郎 山田 重郎Shigeo Yamada 教授 粘土板に書かれ50万点も発見されている楔形文字文書を史料に古代メソポタミアの都市文明を研究しています。
柴田 大輔 柴田 大輔Daisuke Shibata 准教授 古代メソポタミアにおける宗教文化について研究しています。主史料となる楔形文字文書の精密な読解を研究の基礎としていますが、一方で、宗教学や人類学、あるいは他の時代・地域に関する文化史・社会史研究の問題意識も参考にしています。
上田 裕之 上田 裕之Hiroyuki Ueda 助教 中国近世の経済・財政について研究しています。既存の枠組みに縛られず、自分自身の眼差しで過去と現在の世界を読み解いていくーそんな挑戦に参加してくれる学生を待っています。
村上 宏昭 村上 宏昭Hiroaki Murakami 助教 20世紀のドイツの歴史を研究しています。歴史を振り返ると、いま私たちが当たり前だと思っている多くの事柄が、実はつい最近まで存在しなかったことがよく分かります。歴史を研究する最大の魅力です。
岩田 啓介 岩田 啓介Keisuke Iwata 助教 清朝と中央ユーラシアの関係を、多言語の史料を用いて研究しています。中国史の一部としてではなく、満洲やチベット・モンゴルの歴史に正面から向き合ってみませんか。
学類生の声

卒業生半田 真士

海外の歴史を研究することの意味を考えてみましょう。ある地域の現在をより深く知るための過去の探求、現代の我々が直面している問題に対する比較によるケーススタディとしての過去の事例の分析、あるいは、直接的に日本との関係がある/あった諸地域の歴史を分析することによる「日本」なるものの問い直しー。海外の歴史を研究する上で、このような問いかけは皆さんが学んでいく上で常につきまとうものです。そして、これらは皆さんが歴史に向かっていくとともに深化していくものです。
この問いに向かうための訓練としてユーラシア史学コースでは、史料・文献を読解する知識・技能を身につける「文献学」や、先行研究の内容について議論する「演習」が開講されています。また、言語学主専攻や比較文化学類の授業が隣接諸分野として学べるようカリキュラムに組み込まれています。これらの課程を通じて、自らが養った問題関心を展開しながら膨大な史料と先行研究、隣接分野の知見を通じて誠実に歴史像を構築する、この実践こそが歴史研究の、そして本コースの醍醐味でしょう。皆さんの挑戦をお待ちしています。

史学主専攻へ戻る

About the Eurasian History Course?

Perhaps many would be perplexed by the term “Eurasian History”. History taught in Japan is conventionally divided into three categories: Japanese History, Eastern History, and Western History. These would be familiar to any Japanese student. However, we decided not to adopt this conventional categorization and instead designed a unique and novel course called Eurasian History.
The reason for this is because breaking history into three categories is based on the premise that these areas were somehow cut off from each other. In other words, this division creates the illusion that these three regions are separated by a clear boundary and have built their own civilizations within that closed space. But this is not actually the case; mankind has engaged in trade and diplomacy across civilizations since antiquity.
We created a framework that includes various civilizations that emerged on the Eurasian continent and spread globally (including to the New World and Australia) so as not to omit this dynamic aspect of history. For this reason, the term Eurasian History is not only about history of the Eurasian continent, but also about human history on a far bigger scale.

Example of Subjects
  • Elementary Akkadian
  • Ancient Western History Seminar
  • Basics of the Manchu Language
  • Chinese History Seminar
  • Introduction to European History/li>
  • Basic Literature Review of European and American History
Course Introduction
What kind of class is Introduction to European History?
In Introduction to European history, students will learn about the history of Europe from the Middle Ages to the present day from a social and cultural perspective. Our aim in this is for students to acquire basic concepts and methodologies needed for historical research at the university. We also want students in this class to break away from the idea of history as a subject of rote memorization and instead train their thinking ability to be able to question the things they take for granted in everyday life.
Senior Graduation Thesis
  • A Collection of Rubbings From Royal Babylonian Monument Inscriptions From the Assyrian Royal Library in Nineveh in 7th Century BC and Their Political and Cultural Background
  • Family Spirits in the Mesopotamian Funeral Texts From the 1st Millennium BC
  • Changes in the Theory of ‘Wokou Pirates’ During the Ming Dynasty Under Emperor Jiajing—A Focus on References to Wang Zhi
  • Mobilization of The Mujahideen on the Southern Xinjiang Road in the Early Qing Dynasty: The Ush Rebellion of 1765
  • The Development and Establishment of Law for the Prevention of Hereditarily Diseased Offspring in Nazi Germany: A Focus on Genetic Health Court
  • Wartime Public Relations in the US During World War I: A Focus on the Four Minutemen Project

Faculty Members

教員名 職階 メッセージ
山田 重郎 山田 重郎Shigeo Yamada 教授 粘土板に書かれ50万点も発見されている楔形文字文書を史料に古代メソポタミアの都市文明を研究しています。
柴田 大輔 柴田 大輔Daisuke Shibata 准教授 古代メソポタミアにおける宗教文化について研究しています。主史料となる楔形文字文書の精密な読解を研究の基礎としていますが、一方で、宗教学や人類学、あるいは他の時代・地域に関する文化史・社会史研究の問題意識も参考にしています。
上田 裕之 上田 裕之Hiroyuki Ueda 助教 中国近世の経済・財政について研究しています。既存の枠組みに縛られず、自分自身の眼差しで過去と現在の世界を読み解いていくーそんな挑戦に参加してくれる学生を待っています。
村上 宏昭 村上 宏昭Hiroaki Murakami 助教 20世紀のドイツの歴史を研究しています。歴史を振り返ると、いま私たちが当たり前だと思っている多くの事柄が、実はつい最近まで存在しなかったことがよく分かります。歴史を研究する最大の魅力です。
岩田 啓介 岩田 啓介Keisuke Iwata 助教 清朝と中央ユーラシアの関係を、多言語の史料を用いて研究しています。中国史の一部としてではなく、満洲やチベット・モンゴルの歴史に正面から向き合ってみませんか。
Student Voices

GraduateMasashi Handa

Let’s consider what it means to study foreign history. An exploration of the past to better understand the present of a given region; analysis of past as a case study to compare to the problems we face today; or to requestion what makes “Japan” by analyzing the history of the regions that are/were directly related to Japan. These questions will follow you around constantly as you study foreign history. And these are the things that will grow more profound as you face history.
To train students to address such questions, the Eurasian History Course has classes on Philology to help acquire the knowledge and skills to read historical documents and research literature as well as Seminars to discuss the content of prior research. The curriculum also incorporates classes in linguistics or comparing cultures to help students learn about relevant disciplines. The practice of expanding awareness of issues and constructing history faithfully through enormous amounts of historical documents and prior literature as well as through knowledge in adjacent fields is the real pleasure of historical research, and of this course. I look forward to your attempt at learning history.

Back to History Major