Folklore and Cultural Anthropology Course 民俗学・文化人類学コース

民俗学・文化人類学コースとは?

民俗学・文化人類学の学び方

民俗学は儀礼・信仰・社会・経済などの伝承資料から日常の暮らしと文化を探求し、文化人類学は異文化の営みと我々自身の営みをシンメトリックに研究する学問です。いずれもフィールドワークに基づいて、価値観を異にする人々の行動様式を生活文化の中で理解します。そのため専攻する学生は5日間の調査実習に2回参加し、その体験から自分自身で問題を発見し作業 仮説を打ち立てて研究を進めることになります。
民俗学では対象の歴史的な深みを考察するため日本史学と連携した科目を組んでいます。文化人類学では古典的な理論から最新の科学技術論に至るまで幅広く批判的に学びます。こうして育まれた能力を用い、身近でありながら人間にとって根源的な経験を記述し理論的に考察する卒業研究に取り組みます。

コース教員一同

授業科目の一例
  • 民俗学特講
  • 比較民俗学演習
  • 文化人類学講義
  • 文化人類学演習
  • 民俗学・文化人類学調査法
  • 民俗学・文化人類学実習
授業紹介
調査法と実習とは?
民俗学・文化人類学コースの学生(主に2、3年生)は年に1度、日本国内のどこかで調査をします。そこでのフィールドワークを通して生活文化を考察し、人々の思考と行動にふれ、自身の文化理論を試します。そのために事前に「調査法」の授業で十分な準備を積み重ね、それから実際に「実習」調査に向かいます。
先輩たちの卒業論文
  • ペットの生に向きあう神社
  • 雪との付き合い方の変化と次世代への継承
  • 伝統工芸の伝承の取り組みと産地再興の課題
  • 空き家、古民家、活性化
  • 農業世界の中に見える「協働」らしきもの
  • 近くて遠いジェンヌを求めて

所属教員紹介

教員名 職階 メッセージ
武井 基晃 武井 基晃Motoaki Takei 准教授 民俗学の魅力は、何気ない日常の中にある問いの答えを、人々との対話や体験の共有から見つけていくことです。
中野 泰 中野 泰Yasushi Nakano 准教授 異なる社会における生活経験の魅力を民俗学から考えてみましょう!
学類生の声

卒業生西野 由希子

「民俗学」と聞いてあなたは何を思い浮かべますか?テレビもスマホもない昔の不便な生活、日本の秘境と呼ばれるような場所…そういった自分とは無縁の遠く離れたものを調べる学問だと思っている人が多いのではないでしょうか?
民俗学とは私たちの日常生活や文化、つまり人々の「あたりまえ」を様々な側面から調査・研究する学問です。室内で論文を読むだけでなく、実際に現地に出かけて聞き取る、フィールドワークという手法も取り入れて研究することがこの学問の特徴です。筑波大学ではフィールドワークを重視した研究を行います。2年生になると民俗学実習が始まります。春学期には1人1人の興味に基づき自由に調査テーマを設定し、教員や大学院生から手厚い指導を受けながら自分の調査目的を明確にするための事前学習を行います。秋学期になると実際に現地でフィールドワークを行い、調査で得られた情報をもとに報告書を作ります。私は2年生で秋田県、3年生で福島県を訪れ、そこで行われる雪対策を調査しました。実際に自分の足で現地を歩き、初めて会う人と交流することは大変です。しかし、多くの人々の話を聞き、様々な情報を集め、新たな発見を得ることは非常にわくわくする経験でもあります。
3年生になると卒業論文のための調査を始めます。私はこれまでの実習でも取り組んだ雪対策を中心とした人々と雪との関係をテーマにしました。自分の出身地を事例として雪対策の状況を調査し、変化している内容やその要因を明らかにすることを目的としています。多くの方に聞き取り調査を行ったり、実際に歩いて雪対策の実施状況を確認したりしながら調査を進めています。生まれてから大学進学まで18年間も過ごした場所での調査ですが、
知らなかったことばかりです。「あたりまえ」だと思っていたことが民俗学を通して今は非常に面白いと感じています。
フィールドワークには多くの出会いがあります。村内の行事に飛び入りで参加させてもらったり、当日知り合った方の家でご飯をいただいたり、小学生に地元の遊びを教えてもらったり…私自身、様々な経験をすることができました。民俗学という学問に触れ、様々な人と関わり、研究を深めていくことは自分という1人の人間の成長にも大きく関わっていきます。
あなたの身の回りにある「あたりまえ」の中にも新たな発見が潜んでいます。民俗学・文化人類学コースを選んで、「あたりまえ」を考え直してみませんか?さあ、フィールドへ出かけましょう。

考古学・民俗学主専攻へ戻る

About the Folklore and Cultural Anthropology Course?

How to Study Folklore and Cultural Anthropology

Folklore is a discipline that examines everyday life and culture using sources passed down over the generations, such as rituals, beliefs, society, and economics, whereas cultural anthropology is the symmetric study of the lives of other cultures along with our own. Both use fieldwork to understand how people with different values behave in everyday life and culture. For this reason, students majoring in this field must participate in two five-day research training sessions, and using this experience discover problems and formulate working hypotheses for their own research.
In Folklore, classes have been tied to Japanese History to investigate the historical depths of the subject. In Cultural Anthropology, students engage in the critical study of a wide range of topics, from classical theory to the latest scientific and technological theories. Using skills cultivated in this way, students work towards a graduation thesis that describes and investigates theoretical experiences that are familiar yet fundamental to human beings.

The Course Faculty

Example of Subjects
  • Topics in Folklore
  • Seminar in Comparative Folklore
  • Topics in Cultural Anthropology
  • Seminar in Cultural Anthropology
  • Fieldwork Methods in Folklore and Cultural Anthropology
  • Training of Field Research in Folklore and Cultural Anthropology
Course Introduction
About Research Methods and Practicum?
Once a year, students in the Folklore and Cultural Anthropology course (mainly 2nd and 3rd year students) go to somewhere in Japan for field research. There, through their daily fieldwork, they investigate lifestyle and culture, interact with the thoughts and behaviors of the locals, and test their own cultural theories. To do this, students will prepare sufficiently in advance through the Research Methods class, then conduct actual surveys in the Practicum.
Senior Graduation Thesis
  • Elementary Schools Honoring Great People
  • Use of Local Resources Observed in the Use of Fukure Mikan Mandarin Oranges
  • The Particularities of Terraced Rice Paddy Farmers and the Value of Rice
  • The Life of Elderly People on Sports Teams
  • Ethnography on the Emergence of Media Art and Politics
  • An Anthropological Study of Taiwan's Morning Markets
  • Ethnography of Nature Observation Forests and of the Nature Around Us

Faculty Members

教員名 職階 メッセージ
武井 基晃 武井 基晃Motoaki Takei 准教授 民俗学の魅力は、何気ない日常の中にある問いの答えを、人々との対話や体験の共有から見つけていくことです。
中野 泰 中野 泰Yasushi Nakano 准教授 異なる社会における生活経験の魅力を民俗学から考えてみましょう!
Student Voices

GraduateIkumi Koike

Folklore is a discipline that studies, reconstructs, and reaffirms our daily lives and culture from a variety of aspects. Characteristic of this discipline is that it involves not only librarywork such as examining literature, but also fieldwork, where you actually go to a site and take notes. In the Folklore Practicum, which starts during the second year, students choose a research topic freely based on their own interests, then, after conducting a preliminary survey using prior research and local maps under the guidance of professors and graduate students, go perform actual fieldwork. I investigated how a port town festival was passed down to this very day, what kind of organizations have run periodic markets in a certain town, and more. Fieldwork is a research method filled with difficulties as it requires going to a site yourself and communicating proactively with the locals to obtain information. However, interacting with stories from all kinds of people and reaffirming the wealth of human culture is an interesting, stimulating, and profound experience.
Third year students start working on their graduation theses based on their experiences in the practicum. I used the topic I had worked on in the practicum of managing and passing down events and objects as my topic for the graduation thesis. I investigated the Rice Planting Festival passed down by a shrine in the city of Kitakata, Fukushima, focusing on how local residents who run the festival have changed its management system and what kind of changes have been added to the festival to reveal how the management thought about the festival. I also conducted research to reveal how the people who run the festival understand and respond to the element of inheriting traditions essential to the festival, with a focus on who performs the rice planting dance, one of the major changes in recent years. I met many people while I was there, not only residents but those from the government research committee, the curator of the Fukushima Prefectural Museum, amateur photographers who came to capture Shinto rituals, and more, all of whom helped me conduct my research.
Fieldwork leads to many encounters. I myself have had many experiences both rare and heart-warming, such as being given special permission to fly an enormous kite used at an annual festival or going to eat traditional local cuisine with people I’d met that very day. I believe that my encounters with the discipline of folklore and delving into research has led to my own growth as a human being. New discoveries lurk deep within the everyday life and culture we take for granted. Those who are interested, why not choose the Folklore and Cultural Anthropology Course and head out to the field?

Return to the Archaeology and Folklore Major