FAQs よくあるご質問

学類全般について

学群・学類って何ですか?
筑波大学には学生の所属する「学群・学類」という組織があります。サイズから言うと、学群は学部、学類は学科くらいに相当しますが、専攻の成り立ちから言うと、人文学類は人文学の多くの分野をそろえていることから、学部と同等と考えてください。
普段の授業のカリキュラムはどうなっていますか?
人文学類のカリキュラムはくさび形カリキュラムとなっていて、学生は1年次から主に専門基礎科目により専門分野に触れていきます。コースによっては1年次から専門の原典に当たっていくこともあります。それとともに、教養を広く身につけることも可能です。このように、人文学類ではカリキュラムの柔軟性が高く多様な履修ができるという特徴があります。各学生に合わせた学びができる一方、決まったレールが敷かれているわけではないので、主体的に学生生活を送ることが重要です。
語学教育の内容について教えてください。
筑波大学では、1~2年次に履修すべき共通科目として、外国語センターで開講されている外国語を学びます。外国語センターでは、英語、ドイツ語、フランス語、中国語、ロシア語、スペイン語、朝鮮語などを学ぶことができます。人文学類の学生はこのうち、これらから2つの外国語を学びます。
多くの学生が第1外国語として選択する英語については、1年次には、大学の学問に必要な英語の言語技能を習得する科目と、英語を通して、異文化に対する理解や教養を深め、思考力を養う科目を履修します。2年次には、より専門性の高い領域で英語を用いるための技能を身につける科目(英語論文の書き方や英語でのプレゼンテーションの仕方など)を履修します。
第2外国語については、第1外国語とは異なる外国語を選択します。上述のように、筑波大学では、共通科目の外国語として様々な言語が学べる環境が整っていますので、未知の外国語の学習にも積極的に取り組み、多様な言語・文化に触れ、視野を広めてください。
筑波大学ではコンピュータを用いて言語学習を支援するシステムの整ったCALL教室を導入しています。授業内での活用はもちろん、コンピュータを用いて外国語を自習するための教材の利用も可能です。また、メディアライブラリーには、たくさんの語学視聴覚教材や、外国語学習に適した映画やドラマ等のDVDが備えられていて、自由に利用することができます。自分のペースで楽しみながら学習し、どんどん語学力を伸ばすことが可能です。
人文学類生で専門的に学ぶことのできる言語としては、日本語、中国語、英語、ドイツ語、フランス語、イタリア語、ロシア語、満洲語、チベット語、ギリシア語、ラテン語、サンスクリット語、ヘブル語、アッカド語などがあります(他学類・他学群での開設科目を含む)。この中には他大学ではなかなか学ぶチャンスのない言語も含まれています。人文学類では、様々な言語について深く学ぶことを通して人間の本質に迫る知的体験を得ることができます。
留学制度はありますか?
筑波大学は69か国・地域の大学・機関と合計385の交流協定を結んでいます(2019年7月9日現在)。協定に基づく交換留学の場合、授業料相互免除および単位互換制度があり、留学期間を含めて4年で卒業することも可能です。奨学金や単位互換制度など、留学に関する詳しい情報については、全学ウェブサイトの「留学を希望する方へ」をご覧ください。
留学制度について詳しく知りたいです。
留学に必要な条件、単位互換や学籍など。
筑波大学は、学生交流に関する協定に基づき本学から相手大学に学生を派遣するのが交換留学です。協定校への交換留学には、独立行政法人日本学生支援機構や筑波大学の奨学金制度に申請でき、また、協定校によっては,相手大学での授業料が免除されるというメリットがあります。海外の大学に留学する場合、「留学」の身分によるものと「休学」の身分によるものがあります。「留学」の場合は本学の在学年限に換算されるので、留学先で履修した単位は卒業単位への認定を申請することができます。「休学」の場合は、単位の認定を必要としない語学研修などで留学するもので、この場合は在学年限に算入されないため単位認定されません。留学に関する詳しい情報については、全学ホームページの国際交流の項目を参照してください。
人文学類の良さはこれだ!というものを教えてください。
学生に聞いたところ、学群・学類の壁を越えて授業を容易に履修することができることや、総合科目によって様々な学群・学類の先生のお話から多種多様なことを学ぶことができることが挙げられました。
人文学類にはどんな学生が多いですか?
学生によれば、個性豊かな学生が非常に多いということです。様々な分野に興味を持った、あるいは知識に長けた学生が集まって他の学生と語らい、お互いを刺激できる環境です。
在学生のみなさんは、何が決め手となって人文学類を志望したのですか?
例えば、学生からは以下のような声がありました。学びたい専門分野の教員が複数在籍していること。学類の壁を越えて幅広く学べること。東京教育大学を前身とし中高教員を目指すのに最適なこと。私大と比べて学費や生活費が抑えられること。

他大学、他学類との違いについて

他大学との具体的な違いは何ですか?
筑波大学の学士課程の教育組織は、学群・学類であり、他大学の「学部」に比べて相互の垣根が低いものです。そのため、筑波大学では他学群・学類の授業を容易に受講することができ、所属する学群・学類に限定されず、幅広い分野の学習をすることができます。
人文学類の哲学主専攻と比較文化学類の思想・文化領域はどう違うのですか?
人文学類の哲学主専攻と比較文化学類の思想・文化領域は、確かに共通点もありますが、相違点もあります。その違いは、一言でいうと、比較文化学類がより応用的、学際的、現代重視であるのに対し、人文学類の哲学主専攻は、より基礎的、専門的、古典重視である、ということです。したがって、哲学、倫理、宗教の問題を根源的なところから考え、古典にじっくりと取り組もうという人には、人文学類の哲学主専攻が、より適していると考えられます。
人文学類の史学主専攻と比較文化学類の日本研究・アジア研究・ヨーロッパ研究・アメリカ研究は、どう違うのですか?
比較文化学類の日本研究・アジア研究・ヨーロッパ研究・アメリカ研究は、各地域の現代研究が基礎にあり、それを歴史的時代に遡って考えてみようとする専攻です。それに対して、人文学類の史学主専攻は、歴史研究を正面に据える専攻であり、そのため、原典史料を読めるようにするための古文書学・文献学がカリキュラムの重要な部分を占めています。
ただし、歴史学を研究されている比較文化学類や日本語・日本文化学類の先生の科目を人文学類生が履修することができますので、その点では充実したカリキュラムとなっています。
人文学類の民俗学・文化人類学コースと比較文化学類のフィールド文化領域との違いを教えてください。
人文学類のカリキュラムの特徴は、実習に少なくとも2回参加することが、卒業要件になっていることです。人文学類の考古学・先史学コースを選んだ場合には、考古遺物の基本的な観察法、実測、トレース、版下作りまでの実際をトレーニングし、1週間ほどの野外実習で遺跡踏査、測量調査、発掘作業に従事して、現場の感覚を養うことになります。民俗学・文化人類学コースでは、問題の立案、関連文献からの資料化、分析を行い、1週間ほどの野外調査において実態の把握、記録の手法を学び、報告にまとめる作業を行います。専攻が決まるのは3年次ですが、1年次から実習に参加してフィールドワークの感覚を養うことが可能で、3回の実習を体験する学生も少なくありません。
人文学類の日本語学コースと日本語・日本文化学類の違いは何でしょうか?
大きく言えば、日本語を「言語」という視点からとらえるか、「日本」という視点からとらえるかという違いです。人文学類の言語学主専攻では、英語学・仏語学・中国語学などと並べて、各国語学の一つとして日本語学を位置づけます。これに対し、日本語・日本文化学類では、日本の歴史や民俗など、日本文化の一つとして位置づけます。また、日本語・日本文化学類では、異なる言語・文化を背景とする人々に日本語・日本文化を適切に伝えるための知識と能力を身につけた人材の育成を目指しているという点に特徴があります。
人間学類の教育学と人文学類応用言語学コースの教育言語学は、どう違うのですか?
人間学類の教育学では、主に教育に力点があり、教育の視点から言語の問題を考察することになります。一方、人文学類応用言語学コースのなかの「教育言語学」では、外国語(とくに英語)の教育や学習にかかわる諸問題について、「言語」を中心に研究します。外国語の習得と運用に関する理論に加えて、教授法などの実践的な面も学べるので、英語の教員をめざす人や、英語教育学の研究職につきたい人には、ぜひお薦めです。
人文学類と人間学群教育学類では、教員免許取得のためにはどちらがよいのですか?
人文学類は各主専攻・コースにおいて専門分野の内容を深く学ぶことに特色があり、英語教育などの分野以外で教育内容は大きく異なるといえます。教員免許取得については、どの教科の免許を取得するかによって異なってきます。
「国語(日本語)」に興味があるのですが、人文学類、比較文化学類、日本語・日本文化学類のどこに行けばいいのですか?
筑波大学人文・文化学群では、国語(日本語)にかかわる分野は、人文学類、比較文化学類、日本語・日本文化学類にまたがっています。おおよそ、日本語研究は、人文学類の言語学主専攻、日本文学研究は、比較文化学類の日本・アジア領域、日本語教育は、日本語・日本文化学類と分かれています。
日本語研究(日本語学・国語学)は、日本語・日本文化学類でも専攻することは可能ですが、多少、その位置づけ方が異なります。おおざっぱに言えば、日本語を「言語」という視点からとらえるか、「日本」という視点からとらえるかという違いです。人文学類の言語学主専攻では、英語学・仏語学・中国語学などと並べて、各国語学の一つとして日本語学を位置づけます。これに対し、日本語・日本文化学類では、日本の歴史や民俗など、日本文化の一つとして位置づけます。
このため、人文学類では、日本語学の科目ばかりでなく、英語学や中国語学などといった他言語の授業や一般言語学の授業が比較的容易に履修できるようなカリキュラムになっており、実際、人文学類で日本語研究を志す学生の多くは、英語学や中国語学、応用言語学の授業を積極的に履修しています。
もちろん、日本の歴史や民俗については、同じ人文学類の史学主専攻や考古学・民俗学主専攻の授業を履修することもできますし、日本文学の分野については、比較文化学類の授業を履修することもできます。
国語科の教員免許を取得するために、日本文学分野の科目が必要なこともあり、多くの人文学類生が比較文化学類の授業を履修しています。中学校国語科の免許取得には、書道にかかわる授業が必要なため、芸術専門学群の授業を履修する学生も少なくありません。

学べる内容・コース選択について

文学・建物(城)・遺跡などから歴史を研究することはできますか?
文学に関する比較文化学類の授業や、遺跡に関する考古学・民俗学主専攻の授業などを履修しながら研究することが可能です。特に考古学・民俗学主専攻については、史学主専攻の卒業単位としてカウントすることもできますので、合理的な時間割を組み立てることができます。
考古学を専攻したいのですが、どの地域の歴史を主に研究するのですか?
遺跡には人間が残したいろいろな物質文化の資料があります。それらを用いて人間の行動パターンや社会を復元して、歴史的な変遷を研究するのが考古学です。ですから、対象地域は地球上のありとあらゆるところに及んでいます。人類最古の石器が発見された東アフリカから、現代の都市のゴミまで対象は広がっています。
考古学(特に古代エジプト)を研究できますか?また、どんな文明の考古学を研究できますか?
遺跡には人間が残したいろいろな物質文化の資料があります。それらを用いて人間の行動パターンや社会を復元して、歴史的な変遷を研究するのが考古学です。ですから、対象地域は地球上のありとあらゆるところに及んでいます。
民俗学を専攻して昔話が研究できますか?
民俗学の研究分野は細分化されていて、昔話は口頭伝承論の一分野とされています。残念ながら、昔話の専門家は本学にはほとんどいませんが、大学院を修了したあとに、昔話や伝説、世間話の専門的な研究を始めて、活躍されている先輩が何人かいます。本学に昔話の専門家がいないのに、その方面で活躍できるのは、昔話の分野だけに細分化された知識でけでなく、民俗学のあらゆる分野に目配りして、総合化する力量が問われるからです。昔話の基礎的な指導を受けながら、周辺の民俗にも関心を広げて学んでいくのがよいと思います。
言語と行動の相関関係、現象学を学べるカリキュラムはありますか?
言語と(社会的行為としての)人間行動との関係については,言語学主専攻応用言語学コースの社会言語学関連の授業で学ぶことができます.現象学については,哲学主専攻哲学コースの授業として取り上げている科目は現在ありませんが、卒業論文で取り組むことは可能です。
他の学類や学類の科目も履修して卒業単位にできるそうですが本当ですか?
本当です。筑波大学では、医学類の解剖以外というと言い過ぎですが、特段の条件がない限り他学類・他学群の科目を履修し「自由科目」という卒業単位に含めることができ、よその大学にはない大きな特徴となっています。学修を進めるうちに興味が広がり、政治学や経済学、油絵やダンス、プログラミングやロボットコンテストの科目を履修する学生もいます。
希望通りの主専攻分野に入れますか?
3年次に進むときに正式な主専攻分野と専攻コースの決定を行いますが、当該コースで定められている専門基礎科目(11単位)の履修が済んでいれば、希望通りの主専攻および専攻コースに入ることができます。ただし、コース内で卒業にかかる条件が別途定められている場合があります。
専攻を2つ以上持ったり(ダブルメジャー)、副専攻を履修することは可能ですか?
制度上では学生は1つの主専攻に属しますが、他の主専攻の科目を履修することも可能です。
主専攻分野の途中変更は可能ですか?
可能です。やはり、専門基礎科目の履修が条件になりますが、希望する場合は十分に可能です。
人文学類各主専攻内のコース選択はいつ行われますか?
2年次の1月末「主専攻・コース決定届」を提出し、3年次の4月からその主専攻・コースに所属となります。これに先立ち、コース選択の参考のための説明会や演習見学を行なっています。
司書資格を取得するために、知識情報・図書館学類の授業を履修することはできますか?
できます。実際に、人文学類にも実際に司書資格取得を目指している学生がいます。ただし、時間割が合わせにくいなど、決して楽ではないようです。
語学教育の内容について教えてください。
1~2年次にグローバルコミュニケーション教育センター(CEGLOC)で開講されている外国語を学びます。CEGLOCの英語は大学の学問に必要な英語の言語技能を磨き、英語を通して思考力及び異文化に対する理解や教養を深めるもので、将来的に英語論文を書き、英語でプレゼンテーションを行う技能を身につけることを目標としています。また、英語以外の外国語をドイツ語、フランス語、中国語、ロシア語、スペイン語、朝鮮語から選択し履修します。
筑波大学では、共通科目の外国語として様々な言語が学べる環境が整っていますので、未知の外国語の学習にも積極的に取り組み、多様な言語・文化に触れ、視野を広めてください。
人文学類で専門的に学ぶことのできる言語としては、日本語、中国語、英語、ドイツ語、フランス語、ロシア語、満洲語、サンスクリット語、ヘブル語、アッカド語などがあり、他大学ではなかなか学ぶチャンスのない言語も含まれています。人文学類では、様々な言語について深く学ぶことを通して人間の本質に迫る知的体験を得ることができます。

受験について

推薦入試の要件(2)はどのような生徒が該当するのでしょうか?
推薦入試の要件(2)は「希望する主専攻分野(哲学、史学、考古学・民俗学、言語学)の内容に深い関心を有し、当該分野に関連する優れた能力を持つ者」とありますが、要件(1)の評価書概評A段階のような数値基準はありません。
大学説明会はいつ開催していますか?
毎年、8月初旬に筑波大学で、3月末に東京キャンパスで大学説明会を実施しています。特に8月は様々な学生企画も含め大規模に行いますので、ぜひお越しください。
大学を見学することはできますか?
筑波大学内は随時自由に見学できます。進学関係はアドミッションセンターで対応しています。ほか、事前予約なく見学できる施設として、附属図書館、筑波大学ギャラリー筑波大学アートスペースがあります。人文学類について深く知りたい場合は、大学説明会への参加をお勧めします。

学生生活について

学生宿舎(寮)に入ろうかと考えているのですが、入った学群・学類によって入る地区は変わるのでしょうか?
筑波大学の学生宿舎には平砂、追越、一の矢、春日の4地区があります。人文学類の授業が主に行われる第一エリアまでは自転車で約10分という学住近接環境です。
学生宿舎はどのような人が利用できるのですか?
新入生は基本的に全員が学生宿舎に入居できます。ただし、通学時間が短い場所に実家がある方については、申込は可能ですが入居できない場合、あるいは入居期間が限られる場合があります(この範囲は年によって変わります)。
学生宿舎は安いけど汚いと聞きましたが、実際はどうなのですか?
新入生が入る学生宿舎は1人部屋で、家賃は月額約1万5千円です。自炊で食費を抑えて月5万円程度(家賃込)で生活している学生もいます。学生宿舎は現在改修が進んでいて新入生には概ねリニューアルされた建物が割り当てられるため、昔のように汚くはなくなってきました。風呂・トイレは共同ですが、24時間使えるコインシャワーの設置やトイレのリニューアルが概ね完了しています。また、インターネットは全室に完備され無料で使えます。
実家から通学するのは難しいですか?
筑波が陸の孤島と言われたのも昔の話、今は東京方面から電車とバスで通学している学生もいます。つくばエクスプレスの開通により、自宅通学できる範囲も大きく広がりました。ただ、1年次のうちは1限(8時40分開始)の授業も多いので、よほど近隣でないかぎり最初は学生宿舎や近隣のアパートに入った方がよいかもしれません。なお、以前の調査に拠れば、筑波大学生全体のうち約4分の3(学生宿舎やアパート)は15分以内で、1割弱が1時間以上(実家等)かけて通学しています。
アパート等で一人暮らしをしている学生はいますか?
以前の調査では、筑波大学全体でアパートに住んでいる学生は約6割です。1年次は大半が学生宿舎に入居するため、約2割です。
一人暮らしで病気になったらどうするのですか?
大学内に保健管理センターという施設があり、学生は低額で受診することができます(内科、整形外科、精神科、歯科)。ほか、総合相談窓口学生相談室でカウンセリングを受けることもできます。
学校行事・活動ではどのようなことをしているのですか?
大きな行事として、新入生歓迎会・やどかり祭(宿舎祭)・大学祭・スポーツ・デー等があります。全学ホームページ「キャンパスライフ」の「学内行事」をご覧ください。
サークル活動はどのくらいの人が参加をしていますか?
以前の調査によると、筑波大生全体のうち約75%がサークルに加入している(もしくは加入していた)という結果が出ています。サークルの掛け持ちをする学生もいます。
大学でパソコンは使えますか?
サテライトと呼ばれるコンピュータ室が教室棟や学術情報メディアセンターなどにあり、パソコンやプリンタ、スキャナが使えるようになっています。コンピュータ室のパソコンでは統計調査や映像制作のための高価なソフトウェアも利用でき、様々な活用ができます(詳しくはこちら)。ほか、学内には無線LANが設置されており、学生はノートパソコンやタブレットなどから無料で利用することができます。

進路・キャリアについて

取得可能な資格について教えてください。
所定の教職科目を履修すると、中学校及び高等学校教諭一種の教育職員免許状取得のための資格を得ることができます。人文学類で取得できる教員免許状の教科は、国語、社会(高校は地理歴史、公民)、英語です。また、「博物館学」等の単位を修得すれば、学芸員の資格を得ることができます。
教員免許と学芸員資格は一緒に取れますか?
それぞれに必要な単位を取得できれば可能で、そのようにしてきた先輩も多くいます。ただし、実習は教員免許と学芸員それぞれに必要なので、スケジュールの組み方に注意する必要があります。
教員免許は何教科まで取れますか?
特に制約はありませんが年間の履修科目数に上限が設けられているため、実際には同じ教科で中学校と高等学校の免許を取得することが多いようです。また、所属する主専攻・コースと教員免許の教科は固定されていないので、例えば言語学主専攻日本語学コースや英語学コースでなくても、採用人数の多い国語や英語で教員免許を取得する学生もいます。
教員免許の取得は大変ですか?
教員免許状取得に必要な授業の単位取得、および教育実習などで時間や労力が必要ですが、取得する学生の数は少なくありません。
小学校の教員免許や、司書の資格を人文学類で取得することはできますか?
司書の資格を取得することは可能ですが、取得すべき単位数や時間割の関係から中・高の教員免許と同時に取得することは困難です。小学校の教員免許を取得することも不可能ではないようですが、授業などの受入枠や取得すべき単位数などを勘案すると、かなり困難なようです。
卒業後の進路・就職先はどうなっていますか?この学類で学んだ部分を活かして就職したなど、大学生活で得られるものは何ですか?
進学と就職のページをご覧頂ければわかるように、人文学類卒業生の就職先は、中高教員や公務員、出版社、マスコミなどに限られるわけではありません。人文学類で培った知識や経験を活かして、銀行、商社、製造業、運輸を含むサービス業などにも多くの卒業生が就職しています。
大学院(筑波大学の大学院も含め)への入学をしている先輩はどのくらいいるのでしょうか?
。例年、人文学類からは約2~3割の卒業生が大学院に進学します。
文系は就職が不利ですか?
一概にそうはいえないと思います。 最近の就職先については主な就職先・進学先のページをご覧ください。
教員志望者は多く、新卒でそのまま採用される優秀な学生もいます。最近は大学院教育を受けた教師が望まれていて、そういう点からすれば、大学院進学者が多い人文学類は教職に有利だといえるでしょう。
公務員志望者もかなりいて、試験に勝ち残り就職しています。ただし、公務員試験の受験勉強と人文学類のカリキュラムは直接関係ないので、就職課が開く講座や外部の通信教育などで独自に勉強する必要があるようです。
また、人文学類では就職説明会やフレッシュマンセミナーを通して文系としてのキャリアデザインについてともに考える場を提供しています。
民俗学や哲学等を学んだ人は、どのような進路や就職先に進んでいるのか教えてください。
哲学主専攻に関しては、大学院進学や公務員のほか、新聞社や大手の運輸業、製造業、地元の信用金庫などにも就職しています。また、「民俗学だから」就職できるという職種としては、博物館学芸員や教育委員会が挙げられるでしょう。ただし、最近は博物館学芸員になるには大学院を修了していないと難しいようです。
ジャーナリストや新聞記者などの報道系の職業の就職実績がありますか?
新聞社・出版社・テレビ局に内定を得たり就職したりする学生は例年います。

About Colleges in General

What are Schools & Colleges?
The University of Tsukuba has “schools” and “colleges” to which students belong. In terms of size, a school is equivalent to a faculty and a college is equivalent to a department, but in terms of majors offered, the College of Humanities is more like a faculty because it offers such a wide variety of fields in the humanities.
What is the curriculum for regular classes?
The curriculum of the College of Humanities is “wedge-shaped”, where students are exposed to specialized fields through special basic subjects starting from their first year. Students may be exposed to specialized source materials starting in their first year, depending on the course. At the same time, students can also acquire a broad education. This highly flexible curriculum and the ability to take a wide variety of courses is what characterizes the College of Humanities. Learning can be tailored to the individual student, and there are no fixed routes that students must take, making autonomy an important part of student life.
Tell me about the foreign language education available.
Students at the University of Tsukuba learn foreign languages offered at the Foreign Language Center as a common subject taken by all students in their first and second years. At the Foreign Language Center, students can learn English, German, French, Chinese, Russian, Spanish, Korean, and more. Students in the College of Humanities will study two of these languages.
The English course, which many students take as their first foreign language, offers subjects in the first year to help students acquire the English language skills needed for university academics as well as courses that deepen their education and understanding of foreign cultures through English and help to develop their thinking abilities. In the second year, students take subjects to acquire skills needed to employ English in more specialized areas (how to write research papers in English, how to make presentations in English, etc.).
For a second foreign language, students choose a language different from their first choice. The environment at the University of Tsukuba allows students to learn a variety of foreign languages as a common subject, so we encourage students to proactively study foreign languages they do not yet know and broaden their horizons through contact with different languages and cultures.
The University of Tsukuba has introduced the CALL classroom, which has a system to support language learning using computers. Not only can materials be used in class, but also as self-study using a computer. The Media Library also contains many audiovisual language learning materials as well as DVDs of movies and TV shows suitable for language learning, which can be used freely by students. Students can steadily improve their language skills while having fun learning at their own pace.
Languages that can be learned at the expert level in the College of Humanities include Japanese, Chinese, English, German, French, Italian, Russian, Manchurian, Tibetan, Greek, Latin, Sanskrit, Hebrew, Akkadian, and more (including courses offered at other colleges or schools). Among these are languages that few other universities offer. At the College of Humanities, students delve deep into learning different language, making it possible to gain an intellectual experience that explores the nature of humanity.
Are there any study abroad programs?
The University of Tsukuba has exchange partnerships with a total of 385 universities and institutions in 69 countries and regions (as of July 9, 2019). Tuition exemption and credit transfer systems are available for study abroad programs based on these exchange agreements, making it possible to graduate in four years even when studying abroad. For more information on studying abroad, including scholarships and credit transfer systems, please visit the "For Students Who Wish to Study Abroad" section of the university website.
I'd like to know more about the study abroad system,
such as requirements for studying abroad, credit transfer, school register, etc.
The University of Tsukuba has exchange programs in which we send students to partner universities based on exchange agreements. To study abroad at a partner school, students can apply to the Japan Student Services Organization or the University of Tsukuba scholarship system, and may be able to receive a tuition exemption depending on the partner school. Studying abroad at a foreign university is sometimes categorized as “studying abroad” and sometimes as “leave of absence”. When it is categorized as a “study abroad”, credits taken at the destination university are counted toward the University of Tsukuba enrollment period and are thus eligible for transfer. When it is categorized as a “leave of absence”, language training courses that do not require credits are not counted toward the University of Tsukuba enrollment period and are thus ineligible for transfer. For more information on studying abroad, please visitthe Study Abroad page on the university website.
What is the best thing about the College of Humanities?
When we asked students, they responded that the best part of the college was that they could easily take courses outside the college or school and that they could learn all kinds of things from faculty from a variety of colleges and schools in the integrated subjects.
What kind of students are in the College of Humanities?
According to the students, we have a very high number of students with unique personalities. The environment is one where students with interest in a variety of fields or with great knowledge can come together to talk and stimulate one another.
What made current students apply to the College of Humanities?
We have heard the following comments from students as examples. There were multiple faculty members for the field I wanted to study. I can study a wide range of subjects beyond just the college. It was perfect for my goal of becoming a junior/senior high school teachers, since its predecessor is the Tokyo University of Education. It had lower tuition and living costs compared to a private university.

Differences from other universities and colleges

What specifically makes the University different from others?
Undergraduate teacher training programs at the University of Tsukuba are organized into schools and colleges, which are more interconnected than the “faculties” found at other universities. This means students at the University of Tsukuba can easily take classes from other schools and colleges at the university, allowing them to study a wide variety of fields beyond the school or college they belong to.
What is the difference between the Philosophy Major at the College of Humanities and the Division of Philosophy and Religious Studies in the College of Comparative Culture?
While the Philosophy Major at the College of Humanities and the Division of Philosophy and Religious Studies in the College of Comparative Culture indeed have some similarities, they also have some differences. To put it in a nutshell, the difference is that the College of Comparative Culture is more applied, interdisciplinary, and focused on the modern, while the Philosophy Major in the College of Humanities is more foundational, expert, and focused on the classics. Therefore the Philosophy Major in the College of Humanities is better suited for those who would like to examine the classics and consider philosophical, ethical, and religious issues from their roots.
What is the difference between the History Major in the College of Humanities and the Japan Studies, Asian Studies, European and American Studies in the College of Comparative Culture?
The Japan Studies, Asian Studies, European and American Studies in the College of Comparative Culture is based on contemporary research on each region, which is used to trace the history of different periods. In contrast, the History Major in the College of Humanities focuses on historical research directly, and for this reason paleography and philology, which enables students to read original historical texts, are an important part of the curriculum.
However, the curriculum is replete in the sense that students in the College of Humanities can take subjects from faculty doing historical research in the College of Comparative Culture and the College of Japanese Language and Culture.
What is the difference between the Folklore and Anthropology Course in the College of Humanities and the Division of Filed Studies in the College of Comparative Culture?
A feature of the College of Humanities curriculum is that students must participate in at least two practicums to graduate. Those who choose the Archaeology and Prehistory Course in the College of Humanities cultivate their sensibilities in the field through training on basic observation methods, actual measurement, tracing, and making block copies of relics, then participate in a week-long field practicum where they conduct site investigations, measurement surveys, and excavations. In the Folklore and Cultural Anthropology Course, students will plan an issue to research, document and analyze data from relevant literature, and learn how to understand and record actual on-site circumstances during a week-long field survey, the results of which are then compiled into a report. The major is decided in the third year, meaning it is possible for students to participate in practicums starting in their first year to develop their sense of fieldwork, and many students participate in the practicum three times.
What are the differences between the Japanese Language Studies Course in the College of Humanities and the College of Japanese Language and Culture?
Broadly speaking, the difference is whether the Japanese language is viewed from the perspective of “linguistics” or from the perspective of “Japan”. In the Linguistics Major at the College of Humanities, Japanese is positioned as one of many languages that can be learned, along with English, French, Chinese , and more. In contrast, the College of Japanese Language and Culture positions Japanese language as part of Japanese culture, alongside history and folklore. Also, a feature of the College of Japanese language and Culture is that it aims to produce human resources with the knowledge and skills to communicate Japanese language and culture properly with those who have different linguistic and cultural backgrounds.
What is the difference between Pedagogy in the College of Humanities and Education Linguistics in the Applied Linguistics Course in the College of Humanities?
Pedagogy in the College of Humanities emphasizes mostly on education and examines language issues from an educational perspective. On the other hand, Educational Linguistics in the Applied Linguistics Course of the College of Humanities focuses on language in various issues related to the teaching and learning of foreign languages (especially English). Since students learn practical aspects such as teaching methods in addition to theories behind foreign language acquisition and use, this course is recommended for those who would like to become English teachers or who would like a job researching English pedagogy.
Which is better for those who wish to obtain a teaching license, the College of Humanities or the College of Education?
The College of Humanities is characterized by learning that delves deep into specialized fields for each major or course, and its educational content differs greatly except for in the field of English Education. Which college or school is better differs depending on what subject you wish to obtain a teaching license for.
I’m interested in Japanese Language. Should I go to the College of Humanities, the College of Comparative Culture, or the College of Japanese and Culture?
Fields related to the Japanese language at the University of Tsukuba’s School of Humanities and Culture are divided among the College of Humanities, the College of Comparative Culture, and the College of Japanese Language and Culture. Generally speaking, the Linguistics Major in the College of Humanities is for research on the Japanese language, the Division of Japanese and Asian Studies of the College of Comparative Cultures is for research on Japanese literature, and the College of Japanese Language and Culture is for Japanese language education.
Japanese language research (the study of the Japanese language) can also be conducted in the College of Japanese Language and Culture, but it takes a slightly different position. Roughly speaking, the difference is whether the Japanese language is viewed from the perspective of “linguistics” or from the perspective of “Japan”. In the Linguistics Major at the College of Humanities, Japanese is positioned as one of many languages that can be learned, along with English, French, Chinese , and more. In contrast, the College of Japanese Language and Culture positions Japanese language as part of Japanese culture, alongside history and folklore.
For this reason, the curriculum at the College of Humanities makes it relatively easy for students to take general linguistics and other foreign languages such as English or Chinese, rather than studying only subjects related to the Japanese language, and in fact many students who intend to research Japanese language in the College of Humanities actively take English, Chinese, or Applied Linguistics classes.
Of course, students can also take courses in the History Major or Archaeology and Folklore Major in the same College of Humanities for Japanese history and folklore, or take classes in the College of Comparative Culture for Japanese literature.
Many students in the College of Humanities take classes offered at the College of Comparative Culture, as subjects in the field of Japanese literature are required to obtain a license to teach Japanese. Many students also take classes at the School of Art and Design, as Japanese calligraphy classes are required to obtain a license to teach Japanese at junior high schools.

What You Will Learn & Course Selection

Can I research history through literature, architecture (castles), and ruins?
Students can study literature at the College of Comparative Culture while researching ruins in the Archaeology and Folklore Major. The Archaeology and Folklore Major in particular counts toward graduation credits for the History Major, letting students create a rational class schedule.
I would like to major in Archaeology. What are the mains regions I will be studying the history of?
Archaeological sites contain various physical cultural materials humans have left behind. Using these to reconstruct human behavioral patterns and society and research historical shifts is what archaeology is all about. That is why archaeology covers every corner of the globe. Research targets range from East Africa, home to the oldest stone tools every discovered, to the trash of modern cities.
Can I study archaeology (especially ancient Egypt)? Also, what civilizations can I study the archaeology of?
Archaeological sites contain various physical cultural materials humans have left behind. Using these to reconstruct human behavioral patterns and society and research historical shifts is what archaeology is all about. That is why archaeology covers every corner of the globe.
Can I major in Folklore and research old folk tales?
Folklore is divided into smaller areas, and folk tales fall under the category of oral tradition. While we unfortunately have very few folk tale experts at our university, we have had several graduates complete graduate school and then start specialized research on folk tales, legends, and gossip, and now work in these fields. To be able to work in this field despite there being no folk tale experts at the University requires knowledge not only at the smaller subcategory of folk tales but in all aspects of folklore and being able to integrate these. Students can expand their interest in relevant folklore while receiving basic instruction on folk tales.
Is there a curriculum for studying the correlation between language and behavior, or phenomenology?
Students can study the relationship between language and human behavior (as social action) in the sociolinguistics classes offered in the Applied Linguistics Course in the Linguistics Major. Phenomenology is not currently covered as a course in the Philosophy Course in the Philosophy Major, but it can be studied for the graduation thesis.
Is it true that courses I take at other schools or colleges count toward graduation credit?
It's true. It might be an exaggeration to say that everything besides Anatomy in the College of Medicine would count, but a major feature of the University of Tsukuba not found at most other universities is that classes students take as “free subjects” at any of the schools and colleges in the University count toward graduation, with the exception of some special conditions. Many students take subjects in political science, economics, oil painting, dance, programing, or robotics contests as their interests expand during the course of their studies.
Will I be able to enter the major I wish to study?
Students decide an official major and course as they enter their third year, and those who have completed the specialized fundamental subjects (11 credits) within the course can enter the major and course program they wish to study. However, there may be separate requirements for graduation within a Course.。
Is it possible to have more than one major (double major) or a minor?
In the University system, students belong to only one major, but they can take subjects from other majors as well.
Can I change my major midway through?
Yes. Taking the specialized fundamental subjects is still required, but it is entirely possible if you wish to change.
When is course selection for the majors within the College of Humanities?
Submit the “Major/Course Decision Notice” at the end of January in your second year, and you will belong to that course and major in April of your third year. Information sessions and seminar viewings are held prior to this to help you make your choice.
Can I take classes at the College of Knowledge and Library Sciences to obtain librarian qualifications?
Yes. In fact, there are students within the College of Humanities aiming to obtain librarian qualifications. However, it is apparently not easy to do, as class schedules do not always match.
Tell me about the foreign language education available.
In the first and second years, students study foreign languages offered at the Center for Education of Global Communication (CEGLOC). The English Program at CEGLOC helps students hone the English skills they need for their university studies and gain a deeper education and understanding of other cultures and thought through the English language, and aims for students to acquire the skills to write research papers and give presentations in English in the future. Besides English, students can choose from German, French, Chinese, Russian, Spanish, and Korean.
The environment at the University of Tsukuba allows students to learn a variety of foreign languages as a common subject, so we encourage students to proactively study foreign languages they do not yet know and broaden their horizons through contact with different languages and cultures.
Languages that can be learned at the expert level in the College of Humanities include Japanese, Chinese, English, German, French, Russian, Manchurian, Sanskrit, Hebrew, Akkadian, and more, including languages that are difficult to find at other universities. At the College of Humanities, students delve deep into learning different language, making it possible to gain an intellectual experience that explores the nature of humanity.

About Examinations

What kind of students are eligible for requirements (2) of the Referral Entrance Exam?
Conditions (2) of the Referral Entrance Exam are having a strong interest in the field you wish to major in (philosophy, history, archaeology and folklore, linguistics” and having excellent skills relevant to the field; however, there are no numerical standards, like having a score of A on their school records as in (1).
When are the University Information Sessions held?
Information Sessions are held every year in early August at the University of Tsukuba and at the end of March at the Tokyo Campus. The one in August is particularly big and includes many student projects, so be sure to attend.
Can I tour the University?
You can tour the University freely at any time. The Admission Center is available to students interested in higher education. In addition, facilities that require no reservation to tour are the library,the University of Tsukuba Gallery, and the University of Tsukuba Art Space. If you’d like to know more about the College of Humanities, we recommend attending a University Information Session.

About Student Life

I’m considering entering a dorm. Does the dorm I enter depend on the school or college I belong to?
The University of Tsukuba has four student dorm areas: Hirasuna, Oikoshi, Ichinoya, and Kasuga. These are close to the university at just a 10-minute bicycle ride away from Area 1, where most classes in the College of Humanities are held.
What kind of students can live in the dorms?
Basically, all new students can live in the dorms. However, while those living with family nearby who have a short commute to school may apply, they may not be able to live there, or there period of stay may be limited (the scope of this varies by year).
I heard living in dorms is cheap but dirty. What is it really like?
A single-room dorm for new students costs about 15,000 yen per month. Some students live on about 50,000 yen a month (rent included) by cooking for themselves to keep food costs down. Dorms are currently being renovated and new students are generally assigned to these renovated buildings, so it is not as dirty as it used to be. Baths and toilets are shared, but there is a coin-operated shower available 24 hours a day, and the toilets have been renovated for the most part. Internet access is also available in all rooms, free of charge.
Is it difficult to commute to the University from home?
While Tsukuba was once called a “deserted island on land” due to its poor access, there are now trains and buses from the Tokyo area that students use to commute. The opening of the Tsukuba Express has made commuting from home significantly easier. However, many classes in the first year start at first period (starting at 8:40 AM), so unless your home is very close, we recommend staying in a dorm or in a nearby apartment. According to past surveys, about 3/4 of students at the University of Tsukuba commute within 15 minutes from their dorms or apartments, while less than 10% commute more than one hour from their family's home.
Are there students who live by themselves in apartments?
According to past surveys, roughly 60% of all University of Tsukuba students live in an apartment. For first year students, this number is roughly 20%, as most students live in the dorms their first year.
What should I do if I get sick while living alone?
The Health Center on campus lets students get medical care at a low cost (internal medicine, orthopedics, psychiatry, dentistry). Counseling is also available at the General Counseling Booth and the Student Counseling Office.
What kind of university events and activities are there?
Major events include the Welcome Festival, the Tenant Festival (Dorm Festival), the University Festival, and Sports Day. See "University Events" under "Campus Life" on the University website</a.
How many people participate in the school clubs?
According to past surveys, roughly 75% of all University of Tsukuba students are in (or were in) a club at the university. Some students belong more than one club.
Can I use computers at the University?
There are computer labs called “Satellites”  in the classroom buildings and in the Academic Computing & Communications Center with computers, printers, and scanners available. Computers in the lab have expensive software used for statistical research, video production, and more, and can be used for a variety of purposes (see here for details). Wi-Fi is also available throughout campus, which students can use free of charge on their laptops and tablets.

Higher Education & Careers

What qualifications can I obtain?
Taking the prescribed teaching subjects lets you obtain qualifications needed for a first class junior and senior high school teaching license. Subject areas that can be obtained for the teaching license in the College of Humanities include Japanese, Social Studies (Geography and History, and Civics at senior high schools), and English. Students can also obtain qualifications as a curator by earning credits in Museology and other classes.
Can I obtain a teaching license and curator license together?
This is possible if you obtain the necessary credits for each, and many graduates have done so in the past. However, since practicums are required for both the teaching license and the curator license, students who wish to obtain both must be careful when creating their class schedule.
How many subject areas can I obtain a teaching license for?
There are no restrictions; however, since there is a limit to the number of subjects a student can take each year, most students actually obtain a junior high school teaching license and a senior high school teaching license in the same subject area. Also, the subject area for which you obtain your teaching license and the course and major to which you belong are not fixed, meaning that many students will obtain a teaching license in Japanese or English when there is high demand, even if they do not belong to the Japanese Language Studies Course or English Language Studies Course in the Linguistics Major.
Is it difficult to obtain a teaching license?
Quite a few students obtain these license, although it takes time and effort to acquire credits for classes and undergo teaching practice as required for a teaching license.
Can I obtain qualifications for an elementary school teaching license or a librarian license at the College of Humanities?
While it is possible to obtain a librarian license, due to the number of credits required and the schedule makes it difficult to obtain a junior/senior high school license at the same time. While it isn’t impossible to obtain an elementary school teaching license, it is quite difficult considering class size limits and the number of credits required.
What higher education or career paths do students take after graduating? What can I gain from university life, e.g. can I use what I learned at the university in work?
As you can see on the Higher Education & Career Path page, job opportunities available to graduates of the College of Humanities are not limited to junior and senior high school teachers, civil servants, publishing companies, or mass media. Many graduates work in banks, trading companies, the manufacturing industry, transportation and other service industries, using the knowledge and experience gained at the College of Humanities.
How many alumni have entered graduate school (including the graduate school at University of Tsukuba)?
Roughly 20 to 30% of graduates from the College of Humanities go on to graduate school.
Is majoring in liberal arts a disadvantage when it comes to getting a job?
Generally not. For the latest employment opportunities, see the Major Employers/Institutions of Higher Learning page.
Many students wish to be teachers, and excellent students are sometimes hired directly after graduating. Recent demand for teachers with graduate school level education is high, and from that point of view the College of Humanities, with its many graduate school students, is advantageous for a teaching career.
There are also many who want to be civil servants, and those who pass the exams get jobs in this field. However, the curriculum of the College of Humanities and studying for the civil servant exams is not directly related, and so independent study through courses held by the Division of Career Services or external correspondence courses may be necessary.
The College of Humanities also provides opportunities for students to think together about how to build a career in the liberal arts through job fairs and the Freshman Seminars.
What kinds of higher learning and career paths are available to those who have studied things like folklore or philosophy?
Philosophy majors have gone on to graduate school or work as civil servants, as well as employment at newspaper companies, major transportation companies, manufacturing companies, and local credit unions. The kinds of jobs available for those who studied folklore include museum curator or on staff at school boards. However, becoming a museum curator without completing graduate school is difficult.
Are there any alumni who have gained employment as journalists, newspaper reporters, or other news-related professions?
Every year we have students who receive offers and get jobs at newspaper companies, publishing companies, and TV stations.