Japanese Language 日本語学コース

日本語学コースとは?

日本語についてどれだけ知っていますか?

私たちは、当たり前のように、日本語を話したり、読んだりしています。でも、日本語について、実際にどのくらい知っているのでしょうか? 外国の人に、「女っぽい」と「女らしい」は意味がどう違うのかとか、「京都まで行く/京都に行く/京都へ行く」はどう使い分けるのかなどと聞かれても、なかなか説明することができないでしょう。古文を読んで、昔の日本語は、現在の日本語とずいぶん違うようだと感じていても、それがどのように今の日本語の姿になったのかについては、ほとんど知らないのではないでしょうか。
日本語学では、万葉集や源氏物語といった昔の文学作品の日本語から、今行われている日常の会話まで、すべての日本語が研究対象になります。どんな音で話されるか、どんなきまりに従って文は作られるのか、どう書かれているのか、語の意味はどう変化しているのかなど、さまざまな方面から考えて行きます。なにより、言葉について、ちょっと気にかけてみる、どうしてなのだろうと自分自身で考えてみるといったところから、日本語学が始まります。

授業科目の一例
  • 日本語学概論
  • 日本語音韻論
  • 日本語文法論
  • 日本語史
  • 日本語学講読
  • 日本語学演習
授業紹介

日本語学概論はどんな授業?
日本語の社会的側面のうち、「話者人口」「公用語問題」「待遇表現(敬語)」「表記」「方言」等を中心に扱います。データに基づいて概観を行うわけですが、概観をつかむための一つ一つのデータを取ることがいかに貴重で大変かということを感じ取っていただければと思います。
先輩たちの卒業論文
  • 付属語アクセントの中和現象について
  • 学校教科書に出現する論理展開語と辞書記述
  • 副詞「ゼッタイニ」の機能について
  • 「非動作性名詞+スル」構文を許容する非動作性名詞について
  • 文法的側面から見る日本語慣用句の慣用性について
  • 文末で用いられる助詞「し」の用法
  • 大阪方言話者への印象に及ぼす聞き手の出身地と性別の影響
  • 会津地方のオノマトペについて
  • 『源氏物語』の擬態語による人物描写
  • 近世上方語における複数接尾語 -「タチ」「ドモ」を中心に-

所属教員紹介

教員名 職階 メッセージ
橋本 修 橋本 修Osamu Hashimoto 教授 脳内現象としても、社会現象としても極めて興味深い存在である日本語を、多方面からつつき回しましょう。
那須 昭夫 那須 昭夫Akio Nasu 教授 日本語の音声・音韻、とくにアクセントなどの韻律現象について研究しています。「音の文法」の解明に取り組む魅力を学んでほしいと思います。
和氣 愛仁 和氣 愛仁Toshihito WAKI 准教授 文系・理系という単純な二分法はすでに過去のものになりつつあります。両者を橋渡しするために何が必要か、一緒に考えてみましょう。
菅野 倫匡 菅野 倫匡Michimasa Kanno 助教 日本語の文字・表記や語彙について研究しています。言葉を数えることによって見えてくる面白さや難しさを体験してみませんか。
菊池 そのみ 菊池 そのみSonomi Kikuchi 助教 言語資料を読むと、皆さんが使っている言葉との共通点・相違点が見えてくるはずです。そこから日本語の歴史を辿ってみましょう。
コースの声

卒業生黒田 優月

日本語学コースは、その名のとおり日本語について研究するコースですが、これを奇妙に感じる人もいるかもしれません。「小学校から国語の授業を受けて日本語を学習してきたのに、なぜ大学でも日本語を研究するの?」と。
しかし、高校までの国語と大学で研究する日本語学とでは扱う内容が大きく異なります。日本語学コースでは、文法・音韻・歴史・語彙・表記など、日本語に関するさまざまな側面についてさらに深く細かく学びます。
皆さんは、「古文にある昔の日本語はどのように変化して現在の日本語になったのだろう?」とか、「日本語の多くの方言にはお互いにどのような違いがあるのだろう?」といった疑問を抱いたことはありませんか? こうした疑問は、日本語という言語が私たちにとって身近な存在であるからこそ生まれるものです。日本語学コースの授業では、日本語についての基本的な疑問を大切にし、それぞれに対する答えを探るとともに、さらに複雑な現象や問題を見つけ出していきます。
私の周囲には、古文の複合動詞や狂言の語法、現代日本語の動詞使役形の性質、新聞見出しの特徴など、日本語に関する多様なテーマを設定して研究に取り組む学友たちがいました。そして、学生一人一人の興味や関心に対して多くの助言と指導を与えてくださる先生方がそろっていました。このため、私も自分の研究課題に存分に取り組むことができました。少しでも日本語に興味がある皆さんには、日本語学コースでの学びを大いに勧めたいと思います。大学で日本語学を研究する空気をぜひ体験してみてください。

言語学主専攻へ戻る

About the Japanese Language Studies Course

How much do you know about the Japanese Language?

Japanese people speak Japanese every day as though it were the most natural thing in the world. But how much do you actually know about Japanese?
For example, if a foreigner asks you, "What is the difference between 'onna-poi' versus 'onna-rashi', or how to distinguish between 'Tokyo made iku/Tokyo ni iku/Tokyo he iku", you may not be able to explain these well. You may read ancient texts and feel that Old Japanese is quite different from Modern Japanese, but you probably know very little about how the language came to be the Japanese we know today.
In Japanese Language Studies , all aspects of Japanese are subject to study, from the language in ancient literary works such as the Manyoshu and the Tale of Genji to the everyday conversation of today. We will think about Japanese from a variety of aspects, such as what sounds are used to speak, what kinds of sentences can be made according to what rules, how to write the language, and how the meaning of words changes. Most of all, your study of the Japanese Language Studies starts when you begin paying attention to the language itself and asking yourself why things are as they are.

Example of Subjects
  • Introduction to Japanese Language Studies
  • Japanese Phonology
  • Japanese Grammar Theory
  • History of the Japanese Language
  • Japanese Language Studies Reading
  • Japanese Language Studies Seminar
<h5Course Introduction

What Kind of Class is Japanese Language Studies Reading I-a?
We will trace the history of Japanese performing arts using video, focus on a form of comedy called Kyogen developed in the Middle Ages, and use the scripts of these plays to examine medieval and early modern Japanese. To prepare for handling the original sources, we will learn how to read variant forms of kana and read copies of books printed during the Edo period in class. We will also tour the University library, which has a wealth of precious books.
Senior Graduation Thesis
  • Reconsidering the "Undulation" of Accents in Even-Pitched Adjectives
  • Loanword Accent in the Tsugaru Dialect
  • The Meaning and Usage of the Suffix "Poi"
  • A Study on the Attributive Clause Marker "Na" in Modern Japanese
  • Research on Fluctuations in Loanword Notation Using Online Searches
  • The Relationship Between Adjectives and Linked Forms in the Heian Period
  • A Study on New Uses of the Phrase "Gyaku Ni"
  • Function Words in Child Student Compositions

Faculty Members

教員名 職階 メッセージ
橋本 修 橋本 修Osamu Hashimoto 教授 脳内現象としても、社会現象としても極めて興味深い存在である日本語を、多方面からつつき回しましょう。
那須 昭夫 那須 昭夫Akio Nasu 教授 日本語の音声・音韻、とくにアクセントなどの韻律現象について研究しています。「音の文法」の解明に取り組む魅力を学んでほしいと思います。
和氣 愛仁 和氣 愛仁Toshihito WAKI 准教授 文系・理系という単純な二分法はすでに過去のものになりつつあります。両者を橋渡しするために何が必要か、一緒に考えてみましょう。
菅野 倫匡 菅野 倫匡Michimasa Kanno 助教 日本語の文字・表記や語彙について研究しています。言葉を数えることによって見えてくる面白さや難しさを体験してみませんか。
菊池 そのみ 菊池 そのみSonomi Kikuchi 助教 言語資料を読むと、皆さんが使っている言葉との共通点・相違点が見えてくるはずです。そこから日本語の歴史を辿ってみましょう。
Student Voices

GraduateSatomi Tsuruoka

The reason I chose Humanities in the first place was because I wanted to learn a variety of languages at university. Yet despite this, why did I ultimately choose the Japanese Language course? That is because, while I thought I knew Japanese, the truth is that there were many things about the language that I didn't understand.
In the Japanese Language Studies course, students study Japanese, a language they are familiar with as their mother tongue, as just one of many languages, examining it through a new lens.
Although we use the umbrella term Japanese Language Studies, there are a diverse range of study subjects and approaches. Some people may research the meaning contained in case markers, while others may be interested in how honorifics are used. Some may choose to study the Japanese appearing in classic literature rather the only Modern Japanese. I became interested in the laws governing the "sounds" of Japanese while taking the classes offered in both Japanese Language Studies and other courses. In my graduation thesis, I explored the rules on arranging sounds in Japanese by taking surveys and using a collection of actual linguistic data called a corpus (in my case, I focused on spoken language).
The classes offered in this course are not only lectures on Japanese grammar, phonology, and history, but include readings and seminars to practice the research methods learned. In these classes, students stimulate one another and receive detailed advice from professors. Come explore the mystery of the language we use everyday without thinking during your four years at university.

Back to Linguistics Major