Folklore and Cultural Anthropology Course 民俗学・文化人類学コース

民俗学・文化人類学コースとは?

民俗学・文化人類学の学び方
調査風景(秋田県)

民俗学は儀礼・信仰・社会・経済などの伝承資料から日常の暮らしと文化を探求し、文化人類学は異文化の営みと我々自身の営みをシンメトリックに研究する学問です。いずれもフィールドワークに基づいて、価値観を異にする人々の行動様式を生活文化の中で理解します。そのため専攻する学生は5日間の調査実習に2回参加し、その体験から自分自身で問題を発見し作業仮説を打ち立てて研究を進めることになります。
民俗学では対象の歴史的な深みを考察するため日本史学と連携した科目を組んでいます。文化人類学では古典的な理論から最新の科学技術論に至るまで幅広く批判的に学びます。こうして育まれた能力を用い、身近でありながら人間にとって根源的な経験を記述し理論的に考察する卒業研究に取り組みます。

画像:調査風景(秋田県)

コース教員一同

授業科目の一例
  • 民俗学特講
  • 比較民俗学演習
  • 民俗史料講義
  • 民俗学実習
  • 民俗学調査法
  • 文化人類学講義
  • 文化人類学演習
  • 文化人類学実習
  • 文化人類学調査法
授業紹介
調査法と実習とは?
民俗学・文化人類学コースの学生(主に2、3年生)は年に1度、日本国内のどこかで調査をします。そこでのフィールドワークを通して生活文化を考察し、人々の思考と行動にふれ、自身の文化理論を試します。そのために事前に「調査法」の授業で十分な準備を積み重ね、それから実際に「実習」調査に向かいます。
先輩たちの卒業論文
  • マツリのコロナ禍への抵抗 -まつりつくばの中止とねぶたイベントの開催-
  • 地元住民による民俗芸能の評価
  • つくば科学万博の記憶風景を辿って
  • 大衆演劇が紡ぐつながりの民族誌
  • つながりを生むちんどん屋 -音・空間・歩行と呪術のエスノグラフィー-

所属教員紹介

教員名 職階 メッセージ
中野 泰 中野 泰Yasushi Nakano 准教授 異なる社会における生活経験の魅力を民俗学から考えてみましょう!
武井 基晃 武井 基晃Motoaki Takei 准教授 民俗学の魅力は、何気ない日常の中にある問いの答えを、人々との対話や体験の共有から見つけていくことです。
中村 友香 中村 友香Yuka Nakamura 助教 異なる文化や生活を送る人々の中に身をおくことを通じて、自分の日常における違和感や不思議について、また「人の生き方」について一緒に考えましょう。
コースの声

4年生有川 優己乃

「文化人類学ってどんな学問?」これは、大学に入学し文化人類学を専攻してから、幾度もされた質問です。「人間について、文化の側面から研究し、『人間とは何か』という根本的な問いに取り組む学問」と一応の説明はできますが、実のところ私も「文化人類学がどのような学問なのか」はっきりと分かっていません。まだまだ探究の途中なのです。
人文学類生は3年次から11のコースに分かれ、各専攻コースで学びを深めます。民俗学・文化人類学コースはそのうちの一つですが、一つのコースが、さらに民俗学と文化人類学、2つの学問に分かれている点が他のコースとは異なります。民俗学と文化人類学の共通点はフィールドワークを行うことです。本コースでは、民俗学/文化人類学実習という授業があり、学生たちは自身の興味関心にもとづきながらフィールドワークを行います。
私は3年次の文化人類学実習にて、場所の表象を調査テーマとし、岩手県遠野市に6日間滞在しました。遠野で生きる人々にとって、遠野がどのような場所なのか、遠野にどのような記憶と意味が埋め込まれているのかを調査しました。テーマに沿った調査成果を得ることも重要ですが、フィールドで出会った人々と関係を築き、その人々の個別具体的な生き方に触れ、真剣に向き合うことの大切さにも気づくことができました。またこのフィールドワークの体験から、文化人類学は「当たり前」を問うと同時に、他者を通して自己を問い直すことができるとも感じました。
最初にも述べたとおり、まだまだ探究の途中です。これからも問いとフィールドは広がり、徐々に「文化人類学とは何か」「人間とは何か」を知ることができるのだと思います。
さあ皆さんも、あなたの「文化人類学」「民俗学」を見つけてみませんか?

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About the Folklore and Cultural Anthropology Course?

How to Study Folklore and Cultural Anthropology

Folklore is a discipline that examines everyday life and culture using sources passed down over the generations, such as rituals, beliefs, society, and economics, whereas cultural anthropology is the symmetric study of the lives of other cultures along with our own. Both use fieldwork to understand how people with different values behave in everyday life and culture. For this reason, students majoring in this field must participate in two five-day research training sessions, and using this experience discover problems and formulate working hypotheses for their own research.
In Folklore, classes have been tied to Japanese History to investigate the historical depths of the subject. In Cultural Anthropology, students engage in the critical study of a wide range of topics, from classical theory to the latest scientific and technological theories. Using skills cultivated in this way, students work towards a graduation thesis that describes and investigates theoretical experiences that are familiar yet fundamental to human beings.

The Course Faculty

Example of Subjects
  • Topics in Folklore
  • Seminar in Comparative Folklore
  • Topics in Cultural Anthropology
  • Seminar in Cultural Anthropology
  • Fieldwork Methods in Folklore and Cultural Anthropology
  • Training of Field Research in Folklore and Cultural Anthropology
Course Introduction
About Research Methods and Practicum?
Once a year, students in the Folklore and Cultural Anthropology course (mainly 2nd and 3rd year students) go to somewhere in Japan for field research. There, through their daily fieldwork, they investigate lifestyle and culture, interact with the thoughts and behaviors of the locals, and test their own cultural theories. To do this, students will prepare sufficiently in advance through the Research Methods class, then conduct actual surveys in the Practicum.
Senior Graduation Thesis
  • Elementary Schools Honoring Great People
  • Use of Local Resources Observed in the Use of Fukure Mikan Mandarin Oranges
  • The Particularities of Terraced Rice Paddy Farmers and the Value of Rice
  • The Life of Elderly People on Sports Teams
  • Ethnography on the Emergence of Media Art and Politics
  • An Anthropological Study of Taiwan's Morning Markets
  • Ethnography of Nature Observation Forests and of the Nature Around Us

Faculty Members

教員名 職階 メッセージ
中野 泰 中野 泰Yasushi Nakano 准教授 異なる社会における生活経験の魅力を民俗学から考えてみましょう!
武井 基晃 武井 基晃Motoaki Takei 准教授 民俗学の魅力は、何気ない日常の中にある問いの答えを、人々との対話や体験の共有から見つけていくことです。
中村 友香 中村 友香Yuka Nakamura 助教 異なる文化や生活を送る人々の中に身をおくことを通じて、自分の日常における違和感や不思議について、また「人の生き方」について一緒に考えましょう。
Student Voices

GraduateIkumi Koike

Folklore is a discipline that studies, reconstructs, and reaffirms our daily lives and culture from a variety of aspects. Characteristic of this discipline is that it involves not only librarywork such as examining literature, but also fieldwork, where you actually go to a site and take notes. In the Folklore Practicum, which starts during the second year, students choose a research topic freely based on their own interests, then, after conducting a preliminary survey using prior research and local maps under the guidance of professors and graduate students, go perform actual fieldwork. I investigated how a port town festival was passed down to this very day, what kind of organizations have run periodic markets in a certain town, and more. Fieldwork is a research method filled with difficulties as it requires going to a site yourself and communicating proactively with the locals to obtain information. However, interacting with stories from all kinds of people and reaffirming the wealth of human culture is an interesting, stimulating, and profound experience.
Third year students start working on their graduation theses based on their experiences in the practicum. I used the topic I had worked on in the practicum of managing and passing down events and objects as my topic for the graduation thesis. I investigated the Rice Planting Festival passed down by a shrine in the city of Kitakata, Fukushima, focusing on how local residents who run the festival have changed its management system and what kind of changes have been added to the festival to reveal how the management thought about the festival. I also conducted research to reveal how the people who run the festival understand and respond to the element of inheriting traditions essential to the festival, with a focus on who performs the rice planting dance, one of the major changes in recent years. I met many people while I was there, not only residents but those from the government research committee, the curator of the Fukushima Prefectural Museum, amateur photographers who came to capture Shinto rituals, and more, all of whom helped me conduct my research.
Fieldwork leads to many encounters. I myself have had many experiences both rare and heart-warming, such as being given special permission to fly an enormous kite used at an annual festival or going to eat traditional local cuisine with people I’d met that very day. I believe that my encounters with the discipline of folklore and delving into research has led to my own growth as a human being. New discoveries lurk deep within the everyday life and culture we take for granted. Those who are interested, why not choose the Folklore and Cultural Anthropology Course and head out to the field?

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