応用言語学コース
従来の学問領域の壁を飛び越えた、多岐にわたる言語研究
応用言語学は、個人と社会のレベルで、言語現象を多角的・実際的に分析し、問題を解決することを目的とする学問です。本応用言語学コースでは、英語教育にかかわるさまざまな事象を取り扱う英語教育学、社会と言語の関係を研究する社会言語学、文章や会話の仕組みを研究する文章・文体論を主要な領域にしています。さまざまな参加者を対象に英語習得に関わる各種実験をしたり、実際の談話を録音・書きおこして詳細に分析したり、文献からさまざまな文体を比較したりと、その手法はさまざまです。ぜひ、本コースで応用言語学の魅力を体験してください。
教授磐崎 弘貞
授業紹介
- 応用言語学講義IIはどんな授業?
- 英語語彙に関わる諸問題を、英語教育学・コーパス言語学・辞書学の観点から分析していきます。たとえば「語彙力をつける」といった場合、具体的に何をさしているのでしょうか?「辞書」はdictionaryだと知っていても「辞書を引く」が表現できないのはなぜでしょうか。易しい英文と難しい英文は何が違うのでしょうか。こうした点を、内容言語統合型学習(CLIL)クラスとして、英語で議論し、発表しながら学んでいきます。
授業科目の一例
- 応用言語学概論
- 応用言語学講義I~IV(応用言語学、教育言語学、社会言語学、文章論)
- 応用言語学演習I~IV(教育言語学、社会言語学、文章論)
- 応用言語学特講I~II(教育言語学、社会言語学)
- 外書講読
先輩たちの卒業論文
- The Effects of L1 Use on Speaking Performance by EFL Learners at Different Proficiency Levels
- Oral Reading by EFL Learners: Effects of Silent Reading, Reading While Listening, and Slash Reading
- Effects of text cohesion on Japanese EFL reading process and comprehension
- アスリートを対象としたインタヴューのディスコース分析
- 振り込め詐欺における説得の技法の会話分析
- 聴覚障害学生と健聴学生との相互行為における修復の組織
コース担当教員からのメッセージ
教員名 | 職階 | メッセージ | |
---|---|---|---|
![]() |
磐崎 弘貞Hirosada Iwasaki | 教授 | |
![]() |
卯城 祐司Yuji Ushiro | 教授 | |
![]() |
平井 明代Akiyo Hirai | 教授 | |
![]() |
高木 智世Tomoyo Takagi | 准教授 | |
![]() |
小野 雄一Yuichi Ono | 教授 | |
![]() |
田川 拓海Takumi Tagawa | 助教 | |
![]() |
土方 裕子Hijikata, Yuko | 助教 |
学類生の声

卒業生川上 夏海
「言語によって我々は世界を捉え、ものを考え、思いを表現し、社会生活を営んでいる。」入学し、最初の授業で出会った言葉です。私は最初から言語学を専攻にしようと入学した訳ではなかったため基礎的な知識もありませんでしたが、この言葉を聞いて、今まで自分が感じたこと、考えたこと、過ごした時間の全てに言語が関わっていたことが分かり、そんな自分にとって「一番身近」な学問の分野に飛び込んでみたら面白いんじゃないかな、そんな理由で言語学を主専攻にしました。
言語学の中でも応用言語学の研究分野は英語教育から社会言語学まで多岐にわたっていて、先輩方や同級生の卒業論文のタイトルを見て「そんなことも研究のテーマになるんだ」と驚くこともよくあります。私は社会言語学コースでしたが、卒業論文の執筆の際には、考えれば考えるほど「こういう事象も関連しているかもしれない」「こういう感じ方をするかもしれない」と社会に散らばるいろいろな「可能性」と繋がることができ、
大変ではありましたが楽しかったです。
好奇心旺盛な人にこそ、応用言語学コースをお勧めします。きっと興味深くて有意義な時間になると思います。
Applied Linguistics Course
Interdisciplinary linguistic research that transcends the barriers of conventional disciplines
Applied Linguistics aims to analyze linguistic phenomena in multifaceted, practical ways and provide solutions to issues at the individual and social levels. This course covers such areas as (a) English language education, which deals with a variety of phenomena involved in English language learning and teaching; (b) sociolinguistics, which studies the relationship between society and language; and (c) writing and stylistics, which studies sentence construction and conversational mechanisms. In this course, you carry out various experiments on English learning, analyze actual discourse, and compare various styles from literature, all of which are carried out in various methods. We encourage you to come and taste the glamour of applied linguistics with us.
ProfessorHirosada Iwasaki
Course Introduction
- What can you learn in Lecture on Applied Linguistics?
- This course analyzes issues related to English vocabulary from the perspective of English language pedagogy, corpus linguistics, and lexicology. For example, what specifically does it mean to have “a large vocabulary"? Why do many Japanese fail to translate “jisho wo hiku” into English although they know the word “dictionary”? How can we tell “difficult” text from “easy” text objectively? This is a Content and Language Integrated Learning (CLIL) class and you will analyze these issues using English as a classroom language in this class.
Example of Subjects
- Introduction to Applied Linguistics
- Lecture on Applied Linguistics Lecture I - IV
- Applied Linguistics Seminar I - IV
- Applied Linguistics Special Lecture I - II
- Reading Foreign Literature
Senior Graduation Thesis
- The Effects of L1 Use on Speaking Performance by EFL Learners at Different Proficiency Levels
- Oral Reading by EFL Learners: Effects of Silent Reading, Reading While Listening, and Slash Reading
- Effects of text cohesion on Japanese EFL reading process and comprehension
- Media Discourse Analysis of Copies in Men’s Fashion Magazines
- Conversational Analysis of Persuasion Techniques Used in Bank Transfer Fraud
- Repair in Interactions Between Hearing and Hearing-Impaired Students
Message From Course Faculty
教員名 | 職階 | メッセージ | |
---|---|---|---|
![]() |
磐崎 弘貞Hirosada Iwasaki | 教授 | |
![]() |
卯城 祐司Yuji Ushiro | 教授 | |
![]() |
平井 明代Akiyo Hirai | 教授 | |
![]() |
高木 智世Tomoyo Takagi | 准教授 | |
![]() |
小野 雄一Yuichi Ono | 教授 | |
![]() |
田川 拓海Takumi Tagawa | 助教 | |
![]() |
土方 裕子Hijikata, Yuko | 助教 |
Student Voices

GraduateFuyu Matsumura
I vaguely wanted to study languages when I entered this university; however, when I actually began studying, I became interested in the field of educational linguistics, such as how Japanese people learn English and how to teach English effectively.
Since I wanted to be a teacher, this field was particularly appealing to me. My graduation thesis dealt with how to set grading criteria for speaking activities done by junior high school students. It was very demanding to record their speeches and assess them over and over. However, I was very glad that I learned to accumulate data and was able to bring them into a final form.
Finishing my thesis brought me a great sense of accomplishment, which was something I had never experienced before. This taught me the importance of persistence in each research process. Currently I work as a teacher, so I will be using my research experience at Tsukuba University, for which I am very thankful.