Curriculum カリキュラム

カリキュラムの特徴

人文学類のカリキュラムは「くさび形カリキュラム」となっていて、学生は1年次から主に専門基礎科目により専門分野に触れていきます。コースによっては1年次から専門の原典に当たっていくこともあります。それとともに、教養を広く身につけることも可能です。

総合的な指針
人文学類では、哲学、史学、考古学・民俗学、言語学という四つの主専攻を置き、各主専攻には専門分野毎にコース(全体として11コース)を設け、1年次から卒業まで段階的に専門知識を深く身につける充実した学修カリキュラムを提供しています。また、各授業は基本的に春学期と秋学期で完結するカリキュラムとし、在学中の海外留学などに柔軟に対応できるようにしています。

順次性に関する方針
教育課程前半では、専門分野に関する基礎的な能力を育てつつ、農かな教養の涵養を重視します。教育課程後半では専門分野に関する洞察をより深め、卒業研究につながる教育内容を提供します。

年次ごとの履修

  • 1年次
    1年次には「専門基礎科目(入門)」などを通じて、人文科学一般に関する広い知識を伝えるとともに、各種の共通科目によって主体的な思考の基礎となる教養を育てます。それと並行して「専門基礎科目」を通じて専門を学ぶための基礎を養います。
  • 2年次~3年次
    2年次から3年次に主専攻・コースを選択し、各分野の研究の方法論を身に付け、問題解決能力を高めます。同時に、現代世界の諸問題に対する人文学的視点の重要性を意識させるとともに、実習授業などで直接的に社会との連携や対話を深めます。さらに、演習授業では、教員・学生間の対話を通して自己発信能力を向上させます。また、早くから「人間とは何か」という問いに立脚した卒業研究に向けての問題意識を高めます。
  • 4年次
    こうして身につけた幅広い教養と専門的能力に基づき、4年次で卒業論文を作成させます。

実施に関する方針
学生の志望を葬重し、主専攻・コースは主体的に選択させます。教員が学生の学修状況を詳しく把握し、学修の進展に応じて適切な課題を与えることが可能な少人数教育を重視しています。また、多くの教室では映像や音声メディアも駆使した授業を受けられる設備が整っているとともに、PCサテライトを利用して学修する環境も整えています。

特色
一定の範囲内で、他コースや他主専攻、他学類の授業も履修し、幅広い視野を身につけられるような教育課程を編成しています。また、在学中に最低二つの外国語を重点的に学び、幅広いコミュニケーション能力を身に付けることができるようにしています。さらに、留学先で履修した授業の単位の認定が可能です。

Curriculum Features

The curriculum of the College of Humanities is based on a so-called “wedge-shaped” structure, on which freschman year students can learn about specialized fields through special basic subjects and, in some courses, read original sources of the field. At the same time, they aquire a broad education as well in this curriculum.

General Guidelines
The College of Humanities consists of four majors; namely, Philosophy, History, Archaeology and Folklore, and Linguistics, each of which has their own specialized courses (in total 11 courses). Every one of these majors offers an ample curriculum that allows students to aquire a expert knowledge in stages from freshman to graduation year. And every class is designed to complete its contents within the spring and fall semester respectively in order to meet flexibly demands such as for studying abroad.

Policy on Sequential Learning
In the first half of the curriculum, the emphasis is on cultivating a rich education while fostering basic skills relevant to specialized fields. The second half provides educational content that delves deeper into specialized fields and connects to graduation research.

Studying year-on-year

  • 1st Year
    In the first year, students will gain not only a wide range of knowledge on general humanities through “Special Basic Subjects (Introduction)”, but also an education that will serve as the basis of independent thinking through various sorts of common subjects. At the same time, students will develop a foundation for studying their specialty through the “Special Basic Subjects”.
  • 2nd-3rd Year
    In the second and third year, students choose a major and course, acquire research methods for their chosen field, and develop their problem solving skills. At the same time, they will be made aware of the importance of humanistic perspectives in relation to the various issues in the modern world and increase their cooperation and dialogue with society through practicums and more. Moreover, students will improve the ability to express their own ideas through dialogue between supervisors and students in seminars. And they will also raise awareness of issues for their graduation research based on the question, “What is a human being?”
  • 4th Year
    In the fourth year, students will write a graduation thesis based on the broad education and specialized skills they have acquired.

Implementation Policy
In deference to students’ wishes, they are allowed to choose a major and course of their own volition. The supervisors focus on understanding students’ study progress in detail as well as educating in small groups that allow them to give assignments suited to that progress. There are many rooms with equipment that allow for full use of video and audio media in the class and PC room where students can use computers for learning or studying.

Features
The curriculum is such that students may also take classes within other courses or majors to a certain extent, which allows them to acquire a broader perspective. Students will study at least two foreign languages while at the university, helping them to acquire a broad range of communication skills. Students can also receive credit for courses taken while studying abroad.